Мета:
- вивчити шляхи передачі ВІЛ-інфекції;
- навчитися розуміти, як ВІЛ впливає на організм;
- прищеплювати позитивне ставлення при спілкуванні з ВІЛ-інфікованими;
- обговорити, як помилкові чи неточні припущення про людину збільшують ризик зараження ВІЛ.
Обладнання та матеріали:
- шкільна дошка;
- крейда;
- статистика про ВІЛ/СНІД, написана на плакаті (дані ЮНЕЙДС):
- Щодня 16 000 чоловік в усьому світі заражається ВІЛ-інфекцією.
- Більшість ВІЛ-інфікованих - молодь віком від 10 до 24 років.
- Україна посідає перше місце в Європі за швидкістю поширення ВІЛ.
- На початок 2001 року в Україні офіційно зареєстровано 39752 ВІЛ-інфікованих.
- Передбачається, що фактична кількість ВІЛ-інфікованих в Україні -250 000. Більшість не знає про свою хворобу.
Хід заняття
1. Позитивний початок. Почніть це заняття наступним висловлюванням: СНІД - це серйозна проблема в нашій країні, і я можу зробити щось для її вирішення. Поясніть, що учасники повинні пам'ятати про це під час заняття і, що ми повернемося до нього наприкінці уроку.
2. ВІЛ/СНІД-потяг: щоб краще збагнути ВІЛ/СНІД, ми звернемося до наступної аналогії.
Уявіть, що наше здоров'я - це потяг, що йде довгим шляхом. Коли людина заражається ВІЛ, його/її вагон переводять на інший, більш короткий шлях. Коли ви досягнете кінця шляху, це значить, що у вас - СНІД. Тільки за двома показниками ви можете довідатися, наскільки швидко ви досягнете кінця шляху. Кількість ваших лімфоцитів (а саме тих з них, що борються з інфекцією) свідчить про те, скільки вам ще залишилося до кінцевої станції - СНІД. Чим меншою залишається їхня кількість, тим ближче ви до СНІДу. Ваш ступінь захворювання (наскільки вірус поширився в організмі) символізує швидкість руху вашого потяга. Чим серйозніший ступінь захворювання, тим швидше наступить СНІД. При СНІДі ваш вагон наповниться небажаними пасажирами - інфекціями, яким ваш організм не зможе протистояти. Перевірте, чи всі зрозуміли це пояснення. Попросіть бажаючого повторити його, використовуючи цю ж аналогію. Інші учасники можуть допомагати йому/їй при переказі.
3. Основи ВІЛ/СНІД. Поясніть, що потрібно для того, щоб заразитися ВІЛ:
- ви повинні безпосередньо контактувати з однією з чотирьох рідин тіла, що можуть переносити ВІЛ. Ці рідини - кров, сперма, вагінальна рідина і грудне молоко;
та
- ці рідини повинні мати канал входу в організм. Зараження може відбуватися через поріз, виразку або через порвані зв'язки чи мембрану, що находяться у вагіні, на голівці пеніса, в анусі, у роті, на очах чи у носі.
4. Моє здоров'я в моїх руках - нагадайте учням про ВІЛ/СНІД на прикладі потяга. Назвіть час між переходом на інший шлях і прибуттям на кінцеву станцію СНІД "інкубаційним періодом", відзначивши, що час, поки ВІЛ переходить у СНІД, може бути різним. У середньому СНІД настає через 8 -10 років після зараження ВІЛ, але наш стиль життя може сильно вплинути на тривалість цього періоду. Розділіть учасників на дві групи і попросіть їх перерахувати все те позитивне, що може робити ВІЛ-інфікований, щоб зберегти своє психічне, емоційне і духовне здоров'я. Дайте групам можливість обмінятися ідеями. Враховуйте наступні аспекти:
- вживати здорову їжу;
- відпочивати достатню кількість часу;
- не курити цигарки та марихуану (остання послаблює імунну систему);
- не вживати алкоголь;
- не заражатися ВІЛ повторно через ризиковану поведінку (повторне зараження ускладнює захворювання);
- проводити час із друзями та у колі своєї родини;
- щодня вживати вітаміни.
Чи відрізняються ці пропозиції від того, як ВІЛ інфіковані піклуються про своє здоров'я?
5. Взаємодопомога. ВІЛ інфікованим і хворим на СНІД потрібна турбота і підтримка оточуючих. Уявіть собі таку ситуацію: ваша сестра довідалася, що в неї ВІЛ. Вона сказала вам про свій діагноз. Вона перелякана і дуже стурбована реакцією людей. Що б ви сказали їй?
Уявіть іншу ситуацію: ваш партнер сказав вам, що інфікований. Що б ви сказали і як би вчинили? Пропозиція: викладач може зіграти роль ВІЛ інфікованого і попросити бажаючого взяти участь у рольовій грі.
6. Позитивне мислення. Прочитайте вголос статистику про ВІЛ/СНІД з плаката і попросіть учнів знову звернутися до висловлювання, з якого починалося заняття. СНІД - це серйозна проблема в нашій країні, і я можу зробити щось для її вирішення. Попросіть групу відповісти на наступне запитання: "Що саме я можу зробити для покращення ситуації з ВІЛ/СНІД в Україні?"
Як би ви вчинили?
Ви і ваша подруга Іра перебуваєте в гостях в одного з ваших спільних друзів. Іра почула, що цей друг, можливо, ВІЛ інфікований. Вона відмовляється їсти що-небудь, тому що боїться користуватися посудом у цьому будинку. Ви:
- теж відмовляєтеся від їжі
- запитуєте вашого друга, чи це правда, що він ВІЛ- інфікований
- кажете Ірі, що вона поводиться дивно
- пояснюєте Ірі пізніше, що ВІЛ не передається через столові прилади.
Рекомендована відповідь: Г
Наприкінці цього заняття привітайте учасників з тим, що вони набули знань про ВІЛ/СНІД. Попросіть їх розповісти будь-який факт про ВІЛ/СНІД і його значення кожному, хто запитає про те.
Альтернативна гра:
Гасла - це лаконічні ідеї, що стимулюють до дії. Прочитайте наступні гасла і запитайте, на що вони надихають:
Секс задоволення приносить, та й одного партнера досить.
Любов повинна породжувати життя, а не смерть.
Боріться з вірусом, а не з людьми.
Розділивши учасників на групи, попросіть їх придумати свої власні гасла про філактику ВІЛ/ СНІДу і для тих, хто заражений ВІЛ/ СНІДом. Попросіть їх написати ці гасла на плакаті і почепіть їх на стіні.
|
|