В Чернігові неухильно зростає число людей, котрі немедично
вживають наркотики (за офіційною статистикою в місті зареєстровано
1080 наркоманів, фактично - їх значно більше). Кожний другий
скоєний злочин прямо або побічно пов’язаний з наркотиками. В 2004
році більшість резонансних злочинів, насамперед вбивства, стали
прямим наслідком “наркочуми”. Сотні людей в Чернігові інфіковані
на СНIД, з них 87% отримують страшний вірус через наркотики.
Наркозалежні люди знедолюють не лише себе. Вони несуть трагедію,
горе, нещастя в свої сім’ї, свої будинки, свої громади. Цю
проблему неможливо вирішити лише каральними та медичними методами.
Насамперед необхідно зменшити притік нового поповнення з числа
молоді до рядів наркозалежних.
Сьогодні в Україні є усвідомлення серйозності даної проблеми і
необхідності протидії злу. Разом з тим є дефіцит чітко
сформульованих програм профілактики наркоманії, не вистачає
загальнодоступних джерел знань з цього питання.
В світі існує позитивний досвід профілактики наркоманії.
Найавторитетнішою є американська програма DARE (drug abuse
resistance education), котра переросла кордони і зараз працює на
суспільство в 52 країнах світу.
Програма DARE має три головні мети:
донести до школярів базові знання про негативний вплив наркотиків
на людину не лише в фізичному, а і в емоційному, соціальному,
економічному аспектах життя;
формувати готовність учнів до прийняття власних рішень,
протистояти маніпуляціям та тиску з боку рівні, дати опір
насильству;
навчити альтернативам щодо наркотиків, повноцінному життю без них.
З лютого по червень 2001 року я вивчав особливості функціонування
DARE та інших програм профілактики злочинності в штатах
Массачусетс та Нью-Гемпшір США. Після повернення до Чернігова
здійснив десятки виступів з вказаних питань перед учнями,
вчителями, журналістами. З вересня 2001 року почав проведення в
середній школі № 1 м. Чернігова циклу уроків “Освіта проти
наркотиків”. В подальшому, під час навчання в Ноттінгемському
університеті (Англія), перебування в Польщі, Ірландії - цікавився
досвідом цих країн в зазначеній площині. Саме на ґрунті цього
досвіду, відгуків учнів та вчителів я й спробував підготувати
певні методичні рекомендації для проведення антинаркотичної
освітньої програми в школах Чернігова і не тільки. В 2003 році
разом з групою курсантів (7 чоловік)Чернігівського юридичного
коледжу Державного департаменту України з питань виконання
покарань ми проводили програму «Освіта проти наркотиків» в семи
восьмих класах загальноосвітніх шкіл №№1, 3, 20 м. Чернігова.
Управління освіти та науки м. Чернігова вивчило даний досвід і
розглянулоі схвалило його на нараді заступників директорів шкіл з
виховної роботи в лютому 2004 року.
Враховуючи позитивні відгуки спеціалістів, в 2004 - 2005
навчальному році програма вже проводиться в двадцяти чернігівських
школах. Сподіваюсь і мрію про те щоб кожна дитина отримала знання
та навички для прийняття свідомих рішень в інтересах самих себе.
На мій погляд, оптимальним рівнем для подібної профілактичної
програми є восьмі класи (13-14-річний вік дітей). Цей вік
вважається критичним з огляду на підліткову трансформацію, потяг
до нових відкриттів, прагнення до самоствердження.
“Освіта проти наркотиків” включає вісім базових уроків. Враховано
як закордонний досвід, так і місцевий пробний проект та реалії.
Серед потенційних тренерів (викладачів) вбачаються:
шкільні психологи;
соціальні педагоги (в т.ч. студенти);
найбільш підготовлені співробітники кримінальної міліції у справах
неповнолітніх;
студенти (курсанти) юридичних ВУЗів.
Дякую за Вашу увагу та небайдужість.
Валерій Рябуха,
персональний web site:
www.society.iatp.org.ua
|